MAIN MODELS AND STRUCTURES IN E-COMMERCE
DOI:
https://doi.org/10.58246/sj-economics.v50i3.637Keywords:
electronic commerce, e-commerce, business model, B2B, B2CAbstract
E-commerce (electronic commerce) is conductive to the introduction of innovative methods of cooperation between enterprises and is perceived as a factor increasing their competitiveness. E-commerce enables quick communication between the supplier and the recipient, shortening the billing process with the contractor, as well as flexible response to market needs. It also allows enterprises to connect and increase their purchasing power and reduce the costs of entering new, distant markets. However, the success of such an undertaking depends on the adopted e-commerce model and strategy of operation. The purpose of the article is to present the current spectrum of e-commerce models implemented by companies in cyberspace. It also discusses the main structures occurring within these models.
References
Borowiecki R., Przedsiębiorstwo w obliczu wyzwań współczesnej gospodarki, "Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy. Uwarunkowania sprawnego działania w przedsiębiorstwie i regionie", vol. 20/2011.
Brzozowska-Woś M., Kierunki rozwoju handlu elektronicznego, "Przedsiębiorstwo we współczesnej gospodarce - teoria i praktyka", nr 1/2014, Politechnika Gdańska.
Chaffey D., Digital Business i E-commerce Management, PWN, Warsaw 2016.
Chmielarz W., Systemy biznesu elektronicznego, Difin, Warsaw 2007.
Feldy M., Sklepy internetowe, Wolters Kluwer Polska, Warsaw 2012.
Glinkowska B., Tendencje rozwojowe e-biznesu, "Ekonomiczne Problemy Usług", no. 68/2011.
Kirov N., Kuśmierz A., Rządca R., Jak się kręci e-biznes, "PC Kurier", no. 8/2003.
Malinowski A., Senkus P., Rynek Business to Business w Polsce - zakres i perspektywy rozwoju, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach". Series: Administracja i Zarządzanie, no. 106/2015.
Mamcarz P., Rynek elektronicznych systemów B2B, Wydawnictwo Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Warsaw 2008.
Misztal A., Funkcjonowanie e-bizensu, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2018.
Mitręga M., Wymiary relacji z konsumentem na rynku usług w świetle wyzwań nowej gospodarki, "Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica", no. 179/2004.
Nojszewski D., Biznes elektroniczny - czyli jaki?, "E-mentor", no. 1 (3)/2004.
Ordysiński T., Modelowanie strategii rozwoju e-biznesu w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2007.
Salomon A., Rynek B2B - stan obecny i perspektywy rozwoju, "Namiary na Morze i Handel", no. 17 (568)/2001.
Schulz K.A., Orłowska M.E., Architectural Issues for Cross Organizational B2B Inter-actions, The University of Queensland 2001.
Skorupska J., E-commerce. Strategia, zarządzani, finanse, PWN, Warsaw 2017.
Szpringer W., Innowacyjne modele e-biznesu. Aspekty instytucjonalne, Wydawnictwo Difin, Warsaw 2012.
Szulc R., Kobylański A., E-biznes, Wydawnictwo Expol P. Rybiński, J. Dąbek, Olsztyn 2014.
Thomas Ch., eCommerce MasterPlan. Your 5 steps to successful online selling, UK, Kernu 2012.
Wierzbiński M., Model biznesowy a strategia i zarządzanie strategiczne, "Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu", no. 398/2015.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Michał Orzoł

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
CC-By licence - allows a work to be copied, modified, distributed, presented and performance of a work only on the condition that the original author is credited. It is a licence guaranteeing the broadest freedoms for the licensee.